Jihočeské divadlo

Výzkum & návrh webu, které pomohly prodávat až o 2000 vstupenek za měsíc víc než před návrhem.

Cíle spolupráce

- Zjistit, co lidé očekávají od webu JD a divadla jako celku
- Najít a definovat možná vylepšení v procesu od nákupu vstupenky až po cestu domů
- Zvýšit prodej vstupenek přes webové stránky
- Usnadnit uživatelům hledání informací - uvolnit tak zaměstnancům JD ruce
- Modernizace webových stránek

Web už je sice nový, a možná se někdo bude divit, že to přiznávám, ale není hotový. Lidé si bohužel často myslí, že když se vypustí nový web, je hotovo, je doděláno. Jenže opak je pravdou. Vypuštěním webu práce teprve začíná a my už teď sbíráme zpětné vazby a postupně ho optimalizujeme, upravujeme a měníme drobnosti. Hotový ale nebude nikdy a ani váš web by neměl být.

Přesto jsme udělali maximum pro to, aby nový web byl co možná nejpřehlednější a každý na něm našel, co potřebuje. A to nemusí být vždy jen koupě vstupenky. I když i to bylo na starém webu takřka nemožné, kor na mobilu. V roce 2020 ukazují Google Analytic 53% návštěvnost z počítačů, 3% z tabletů a 44% návštěvnost z mobilních zařízení, je to dost problém.

Možná si ještě budete pamatovat můj příspěvek z března 2019, kde jsem sháněl respondenty z cílových skupin a věnoval jim zdarma vstupenky do divadla na oplátku za jejich čas.

ské Divadlo facebook screen

Rozdali jsme jich přes třicet a výměnou za to nám byly obrovsky cenné informace pro náš návrh. A když říkám obrovsky, tak nepřeháním. Je velký rozdíl mezi tím, když si myslíte, co vaši zákazníci chtějí, a tím, když to skutečně víte. A když víte, na čem můžete stavět web, dokáže to ušetřit klidně desítky, v případě divadla, i stovky tisíc korun. Za ty volňásky se to divadlu určitě vyplatilo.

Kromě zpětné vazby na web jsme se hodně ptali i na jednotlivé pocity a dojmy z návštěvy divadla. Od chvíle, kdy si návštěvník koupí vstupenku, přes cestu do divadla, příchod, šatnu, bufet, představení až na cestu domů. Možná by si někdo mohl myslet, že to s webem vůbec nesouvisí, ale to by se hodně pletl. Jeden příklad za všechny – Dáma v letech, která není z centra Českých Budějovic by si ráda vyšla do divadla. Bez auta je ale odkázaná sama na sebe a divadelní představení se konají většinou večer. Dopředu si tedy musí najít a naplánovat cestu tam i zpět. Jaké údaje k tomu potřebuje zjistit od divadla? Informaci o tom, kdy začíná představení. Ale také čas, kdy představení končí. Ten však na starém webu vůbec nebyl. Byla tu jen informace o tom, kdy představení začíná a jak je dlouhé. Ale je v délce představení například započtena 20 minutová přestávka? A bude vůbec přestávka? Proto jsme  k informaci o začátku představení přidali i čas, kdy končí. Drobnost, ale možná pomůže více lidem, kteří se potýkají s podobným reálným problémem.

Jihočeské divadlo prezentace kvalitativního výzkumu

Dostali jsme ale i spousty zajímavých tipů pro zlepšení divadla jako takového. Pár příkladů  za všechny:

“Proč, když si koupím vstupenku, tak mam v divadle znovu platit ještě za šatnu?”
"Jak to, že někdo přijde do divadla v sálovkách na kopanou?"
“Proč nemůže být obsluha v bufetu také seriózně oblečená jako jsme my?”
“Otáčko patří pod Jihočeské divadlo?”
“Proč v bufetu není nabídka hezkého jídla? Nechci smaženku a chipsy. Chci kávu do hezkého hrnečku. Jsem v divadle a chci cítit, že je to výjimečná akce.”
“O přestávce se všichni derou do bufetu, aby byli první ve frontě.”
“Když si chceme vyjít do divadla, musíme to plánovat dlouho dopředu. Chtěl bych možnost jít třeba dnes večer.”

Ano, poslední zmiňovaný příklad se sice zdá jako věc, která se nedá tolik ovlivnit. Vstupenky do divadla je třeba prostě dlouho dopředu rezervovat a tak hodně lidí ví, že hledat na poslední chvíli prostě nemá cenu. Jenže to není tak docela pravda. Jsou časté situace, kdy je například představení zarezervovano pro autobus návštěvníků. Někdy se ale stane, že pár dní předem celý tenhle autobus zahlásí, že nepřijede. Pak bohužel nastávají situace, kdy herci hrají pro poloprázdné sály. Pro tyto a podobné případy jsme na web dali záložku “Poslední místa”, kde jsou chronologicky řazena všechna představení Jihočeského divadla ze všech souborů a kde zároveň vidíte, kolik míst je ještě volných. Můžete tak spontánně vyrazit třeba na operu.

S tímhle problémem jsme se ale rozhodli bojovat ještě intenzivněji, a to hlavně pomocí sociálních sítí. Divadlo sociální sítě sice má, ale nevěděli si rady, jak využít jejich potenciál ve svůj prospěch. A přitom právě Instastories jsou na upozornění posledních volných míst jako dělané. Na začátku naší spolupráce mělo divadlo na Instagramu okolo 200 sledujících. Teď profilu věnují více péče a mají jich skoro 10× tolik. To znamená minimálně 10× větší pravděpodobnost, že se jim podaří vyprodat vstupenky na poslední chvíli, a to jen na Instagramu.

Takových podnětů bylo taky víc a na aktuálním webu je ještě ani všechny nenajdete. Ale pracuje se na tom. Jakkoliv se taková změna zdá snadná, zasahuje to do zajetých interních procesů a plánů rozložení pracovních sil, které jsou už tak napnuté jako struny.

Jak už jste asi postřehli, naším prvotním cílem nebylo vytvořit krásné nové webové stránky, ale hlavně takové, které skutečně fungují. Kvůli jejich vzhledu na ně totiž nikdo chodit nebude. Sice by mě to jako autora grafiky potěšilo, ale tak to bohužel není. Kdo chodí na Facebook, Google, nebo Pornhub, protože se jim líbí grafika webu? Nikdo. Všichni tam jdou za obsahem, něco najít nebo udělat (si) nějakou akci.

Z nadhledu

To na obrázku je náhled webu, tedy ještě ve fázi nebarevného prototypu - wireframu. Šli jsme cestou skládaných recyklovatelných bloků. To znamená, že například  blok “Nejlépe hodnocené” z úvodní strany, používáme na 8 dalších podstránkách, jen měníme obsah dle kontextu. A takových bloků je hned několik. Pomohlo nám to ušetřit čas v kódování, ladění chyb i nastavení rychlejší orientaci uživatelů, kteří potkávají stejné prvky a vědí, jak je ovládat.

Náhled na wireframe nového webu Jihočeského divadla

Ke snadnější orientaci přispěla i grafika, která využívá dvě základní akční barvy. Žlutou, pro odkaz a magentu pro navigační prvky. Pak jsou tu například v programu další barvy, které jsou vázané na konkrétní soubory v dané sezóně a identitě (která by se měla mít schopnost se měnit bez větších zásahů do webdesignu, protože JD má ve zvyku měnit identitu každou sezónu).

K tomu, abychom dokázali udržet jednoduchost, konzistenci a pravidla napříč celým webem, nám sloužil style guide. Dokument, kde je celý web rozdroben na atomy, ze kterých se teprve skládají již zmíněné bloky.

Styleguide webu jihočeského divadla

No a tohle už je výsledek našeho snažení. Snažení, které nekončí a má ještě dlouhou cestu před sebou. Poslední měsíce nám naznačují, že ta cesta, zvlášť pro kulturu a divadlo, nebude vůbec jednoduchá. Proto držím palce nejen divadlu, ale všem, kteří se teď perou za to, aby ta čínská chřipka měla co nejmenší dopady na jejich životní harmonii ❤️

Náhled na web Jihočeského divadla

Projektový manažer: Ivo Stejskal
UX / UI Design: Martin Hrabánek

Programování / kód:
Lewest.cz

Slova chvály

We're building a better product now, thanks to Bizzy.
S prací Martina Hrabánka, který nám pomohl vytvořit naši značku REALDOMUS, jsme naprosto spokojeni. Jeho služby přesahují veškerá očekávání a přinesly naší firmě vysokou hodnotu.

Prvním z jeho přínosů je vytvoření našeho firemního brandmanuálu, který se stal neocenitelným nástrojem pro naši interní komunikaci i externí prezentaci. Díky Martinově hloubkovému pochopení podstaty našeho podnikání se brandmanuál stal klíčovým průvodcem pro zachycení naší identity. Martin dokázal přenést naše hodnoty a poslání do vizuálu a jeho nápady nám pomohly lépe komunikovat s našimi zákazníky.

Dalším důležitým přínosem Martina bylo navržení našeho webu. Jeho kreativita a odborné znalosti jsou zjevné ve všech detailech. Web je přehledný, intuitivní a nezapomenutelný. Martin si dal záležet na každém pixelu, aby zákazníci měli nejen příjemný zážitek, ale také snadný přístup k informacím.
Petra Wolflová Realiťák roku
Mgr. Petra Wölflová
Jednatelka RK Realdomus
Zeptejte se mě na Martina
This is product analytics...
on steroids.
S Martinem jsme tvořili nový web pro UCED. Energetika ze všech úhlů pohledu. Je to dlouhodobý a nikdy nekončící proces. Nutno podotknout, že i Martin se s námi musel učit, co vše znamená slovo energetika. Od distribuce, přes obchod s komoditami až po provoz a výstavbu vlastních zdrojů. Byly to velmi inspirativní schůzky a pokud byl Martin přesvědčen z profesního hlediska o „své pravdě“, neustoupil ani o krok. Pro čistotu a jednotnou linku webu si Martina vážím nejen za jeho trpělivý výkon při tvorbě webu, ale i jako člověka.

„Tvoříme budoucnost energetiky“
Tomáš novák
Generální ředitel UCED
Zeptejte se mě na Martina
Our customer retention rates doubled!
Quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate.
Justin Holmes
Product Manager, Overkill
Zeptejte se mě na Martina
We're building a better product now, thanks to Bizzy.
Quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate.
Andrew Bay
CEO, Vermillion
This is product analytics...
on steroids.
Quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate.
Alexander Lou
Founder, Helios
Our customer retention rates doubled!
Quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate.
Justin Holmes
Product Manager, Overkill